Kupując nieruchomości z rynku wtórnego ważne, aby wiedzieć jakie zagrożenia prawne mogą na nas czyhać. Wiele osób obawia się samodzielnego zakupu i swoje kroki kieruje do agencji pośrednictwa nieruchomości. Główną obawą jest stan prawny mieszkania, a także sama transakcja i stopień jej trudności. Jak zatem ustrzec się przed nieprzyjemnymi sytuacjami, gdy kupujemy nieruchomość samodzielnie?
Właściciel nieruchomości
Pierwsze co sprawdźmy, kto jest właścicielem mieszkania. Niekoniecznie osoba zameldowana w mieszkaniu jest jego właścicielem. Zatem przed zakupem sprzedający musi przedstawić akt notarialny nabycia nieruchomości. Oczywiście notariusz takie rzeczy sprawdzi, jednak co dwie głowy to nie jedna. W końcu to kupujący wybiera notariusza, więc ważne by wybrać kompetentnego. Również w Księdze Wieczystej dowiemy się takich rzeczy.
Czego jeszcze możemy się dowiedzieć z KW? I jak do niej dotrzeć?
Stan prawny nieruchomości
Aby sprawdzić czy nieruchomości nie jest zadłużona sprawdzamy KW. To właśnie w niej są wszystkie wpisy dotyczące mieszkania. Możemy to zweryfikować online na stronie https://ksiegiwieczyste.pl/ wpisując numer KW, o który prosimy sprzedającego i skupiamy się na dziale IV. Jeśli jest wpisana hipoteka z banku może oznaczać to, że sprzedający zakupił mieszkanie na kredyt. Należy wtedy sprawdzić jak wysoka jest hipoteka. Kiedy mieszkanie zostało skredytowane podczas aktu notarialnego w pierwszej kolejności robimy przelew sprzedającemu w wysokości wpisanej hipoteki. Sprzedający zamyka kredyt w ciągu ustalonego terminu, przedstawia nam pismo o wykreśleniu hipoteki i wtedy dostaję pozostałą część należności.
Jak jeszcze uniknąć prawnych zagrożeń kupując nieruchomości z rynku wtórnego?
Przed przystąpieniem do aktu sprzedający powinien przedstawić zaświadczenie o pustostanie z Urzędu Miasta, inaczej mówiąc musi potwierdzić, że w mieszkaniu nie jest nikt zameldowany. Z pewnością nie chcielibyśmy kupić mieszkania z lokatorem, a są tacy, których ciężko się pozbyć. Także prawo chroni osoby zameldowane w mieszkaniu, np. osoby niepełnosprawne czy matki z dziećmi. Już mieliśmy sytuację, gdzie sprzedający nie miał tego zaświadczenia, a notariusz nawet nie zapytał o nie. Akt został przesunięty dopóki sprzedawca nie dostał zaświadczenia.
Sprzedający musi przynieść również zaświadczenie o niezaleganiu z opłatami ze spółdzielni. Przecież nie chcemy płacić czyiś długów prawda?
Gdy sprzedający posiada spółdzielczo – własnościowe prawo do lokalu musi posiadać także zaświadczenie ze spółdzielni potwierdzające, że spółdzielczo – własnościowe prawo do lokalu należy właśnie do niego.
Podsumowując sprzedający musi przygotować następujące dokumenty:
- Akt notarialny potwierdzający nabycie przez sprzedającego nieruchomości
- Dokument o pustostanie z UM
- Zaświadczenie o niezaleganiu ze spółdzielni
- W razie konieczności dokument potwierdzający spółdzielczo – własnościowe prawo do lokalu ze spółdzielni
Teraz już wiecie co trzeba sprawdzić przed zakupem nieruchomości z rynku wtórnego, by nie spotkały nas przykre prawne niespodzianki. Samodzielne kupienie mieszkania nie jest takie straszne jak mogłoby się nam wydawać. W kolejnym wpisie wyjaśnimy czym jest zadatek, a czym zaliczka, które wpłacamy przy podpisaniu umowy przedwstępnej.
Zdjęcie: <a href=”https://pl.freepik.com/darmowe-zdjecie-wektory/biznes”>Biznes zdjęcie utworzone przez freepik – pl.freepik.com</a>